Gruppeinformasjon

På denne siden finner du informasjon i alfabetisk rekkefølge som du som leder bør huske på før gruppa drar på leir. Her vil du også finne nyttig informasjon om alt fra leirområde, matlaging og etterpåmelding til utstyr dere bør ha med. Siden oppdateres kontinuerlig.

Sist oppdatert 9. juni.

Aggregat

Det er ikke tillatt med aggregat på gruppeområde.

Avfall

Matavfall skal leveres i container på returpunkt.

I Sandnes kommune skal plastavfallet kastes i restavfall. Plasten blir sortert ut i avfallsanlegget.

Brannslukking

Forebyggende tiltak mot brann

  • Speidergruppene må ha et brannteppe, to 10-liters bøtter og to 6 kg pulverapparat på leirområdet. Det ene pulverapparatet skal stå ved inngangen til gruppas leirområde og det andre skal stå ved kokeplassen. Brannslukkingsapparatene og brannteppet skal merkes godt med symboler i minimum A4-størrelse.

  • Det skal være 1 meter mellom hvert telt i gruppa.

  • Det skal være 3 meter mellom hver gruppe.

  • Det skal være 3 meter avstand fra kokeplass, bål og telt med ovn til andre telt.

  • Det skal være minst en bøtte med 10 liter vann ved hvert bål.

  • En leder eller rover skal alltid være ansvarlig for bålet.

  • Alle bål skal være slukket før de forlates. Dersom bålet ikke er under oppsyn, og det ikke er en ansvarlig på området, vil bålet kunne bli slukket uten varsel.

Matlaging og oppvarming av vann

  • Sørg for å ha et stabilt underlag for koking og steking.

  • Lag gruve, bruk bålpanne eller lignende ved vedfyring.

  • Parafin, gass, håndsprit og lignende skal holdes adskilt fra mat og ildsteder.

Ved brann

  • Evakuer personer i umiddelbar nærhet til brannstedet.

  • Prøv å slukke ilden med tilgjengelige slukkemidler, for eksempel pulverapparat, vannbøtter, tepper, rive og lignende.

  • Fjern brannfarlige stoff som er i nærhet til brannen, for eksempel propanbeholdere og lignende.

  • Varsle brannvesenet og leirens vaktsentral.

  • Ethvert branntilløp skal varsles til vaktsentralen, selv om dere har klart å slukke det på egenhånd.

Merking

Teltet med brannslukningsapparat på gruppeområdet skal merkes tydelig med symbolet for brannslukningsapparat og teksten "BRANNSLUKKER" i minimum A4-størrelse. Dersom apparatene oppbevares i kasser eller skap skal også disse merkes. Du kan laste ned og printe plakat for merking av brannutstyr her (side 2).

Samme merking gjelder for brannteppe. Merkingen bør lamineres.

Byggverk på leirområdet

På ankomstdagen lørdag er det innrykk. Det er satt av tid til å bygge opp leirområdet. Dere kan bygge leir mellom klokka 8 og rosignal klokka 22.30.

Alle byggverk på gruppeområdet må settes opp på en trygg måte.

Store byggverk, det vil si byggverk som er over 3 meter høye, må søkes om til gnist.hms@kmspeider.no. Byggverket skal kontrolleres av HMS. Det er lov til å grave hull for å feste byggverk så lenge dere tar vare på torven og dekker hullene ved leirens slutt. Husk å legg torven tilbake over hullet. Dere skal kun bygge på eget område.

Raier

Raier ligger på anviste plasser på leirområdet. Ta kun det antall gruppen har bestilt. I hogstfeltet ved leirområdet ligger det materiale som vi kan bruke, og i sandtaket har grunneier gitt tillatelse til å felle alt av trær som vokser på området. Disse må eventuelt felles og fraktes på eget initiativ.

Evakuering

Dersom leirområdet må evakueres skal alle samles på Sandtaket, i retning Forsand skule. Rømningsveier vil være merket, og kart på Servicetorget viser oversikt over disse. Staben vil også vise vei.

Dersom evakuering blir iverksatt vil dette varsles via SMS og over høyttaleranlegget ved scenen.

Dersom ikke annen beskjed er gitt, skal gruppene samles til oppstilling i gruppeområdet. Derfa går dere samlet til området ved scenen. Ansvarlig leder for den enkelte gruppe må kunne gjøre rede for alle leirdeltakerne i gruppa. Fra scenen vil det bli gitt beskjed om hva som skjer videre.

Det er viktig å holde roen og trygge speiderne under en evakueringssituasjon.

Fasiliteter og tilbud under leiren

På leirtorget finner du alt fra postkontor og Speiderbutikk til leirkirke. Se åpningstider i Leirtorget under program.

Dusj

Dusjene på kulturhuset vil være åpne for ledere. Dusjene er åpne mellom klokka 6.00–7.30 og 21.00–23.00. Det er ingen dusjmuligheter for speiderne, men de kan bade i ferskvann. Under leiren vil det være åpne stabsdusjer fra 6.00-23.00 hver dag.

Basseng

Bassenget i kulturhuset holder åpent for ledere, stab, Hotelt-gjester og familieleir følgende tider 3., 4. og 8. juli:

  • Pulje 1 klokken 13.00

  • Pulje 2 klokken 14.00

  • Pulje 3 klokken 15.00

Badetid er 45 minutter, inngang til garderober er 15 minutter før tilgang i bassenget.

Billetter kan kjøpes hos servicetorget
Inngang enkeltbillett: 70 kroner
Inngang familie fra familieleir: 150 kroner
Mindreårige kun ifølge med foresatte, barn som ikke kan svømme må medbringe flytemidler.

Bading i Haukalivatnet

Der er to badeplasser langs Haukalivatnet.

Ved bading i Haukalivatnet må gruppene selv stille med 1 badevakt over 18 år pr 5 speidere. Badevakten bør ha gjennomført utendørslivredningsprøve, skal kunne svømme minimum 200 meter og kunne hjerte-lunge-redning.

Globaltelt

I Globalteltet kan du delta på kahoot, spille spill, få profilartikler, og lære om hvordan du kan hjelpe speidere i andre deler av verden. Her kan du få oppfylt mange av kravene til Globalmerket, og du kan bli bedre kjent med KFUK-KFUM Global sitt arbeid.

Internett og mobiltelefon

Deltakere og ledere får ikke tilgang til internett på leiren, og dere må selv stå for egen nettilgang. Vi anbefaler alle å begrense bruken av mobiltelefonen, spesielt speiderne. På leiren vil oppdatert informasjon og endring i programmet bli lagt ut på gnist2022.no. Ledere bør derfor sjekke nettsiden før aktiviteter.

Kiosker

Det vil være kiosker rundt omkring på leirområdet. Her kan du kjøpe dagens godteri og is. Speiderne kommer langt med 300 kr i lommepenger.

Lademuligheter

Det er mulig å lade telefoner i løpet av leiren i en egen ladecontainer. Ladestasjonen er åpen to ganger om dagen. Der går det an å levere inn mobiler, powerbanker og lignende. På grunn av brannsikkerhet tar vi ikke lenger imot ladekasser til lading, og dere kan nå levere mobiler og nødladere til lading enkeltvis. Merk enhetene med navn.

Levering av mobiltelefoner: 10.00–11.00 og 16.00-17.00
Henting av mobiltelefoner: 15.30–16.30 og 18.30-19.30

Ledertelt

Lederteltet er kun åpent når det er lederkro, kurs og annet program der. Lederkroene vil være i lederteltet lørdag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 21.00. Her kan dere få høre på musikk, være med på panelsamtale og spise vafler. Vi har også flere kurs og utflukter under leiren. Du finner mer info om de ulike kursene og utfluktene på servicetorget, i ledertelter og under lederprogram på nettsiden.

Alle ledere og rovere kan bli med på lederprogrammet.

Leirkafé

Dra på kafé og ta en kakao med en venn.

Leirkirke

Leirkirken er åpen for alle, både små og store! Her har vi blant annet morgen- og kveldsbønner, nattverdgudstjenester, tegnekrok og en sofa å sitte i. Kom innom for en kopp kaffe og en samtale, eller for litt stilletid sammen med Gud.

Påvirkningsteltet

Si det! Gjør det! Bli med på mange kule aktiviteter som ansiktsmaling, morgenstrekk med yoga eller tabata, spille spill, delta i postløp, improshow, kviss, bingo, silent disco eller skattejakten “Finn den gyldne vedkubbe”. Det er også flere aktiviteter som å lage din egen buttons, lage postkort, tegne- og maleverksted, speiderleir i plastelina, makramé, reparere turutstyr, sy på merker, ansiktsmaling og mye mer. Du kan også påvirke speiderarbeidet, lage nye aktivitetsmerker og si din mening på miniting, Ung debatt og Åpen scene. I teltet kan du ta flere merker, vinne premier, slappe av, spise popcorn og ha det gøy.

Speiderbutikken

Speiderbutikken vil være på leiren hele uken. Her kan du se på speiderutstyr og kjøpe ting du trenger.

Speidermuseet

Besøk Speidermuseet og bli kjent med speiderhistorien.

Storkiosken

Kjøp is i storkiosken.

Forhåndsopgaver

Vi sender ut forhåndsoppgaver til grupper med vandrerspeidere i flere omganger før landsleiren. Oppgavene har som hensikt å forberede speiderne til å delta på leir. Vi sendte ut første runde med forhåndsoppgaver i 2021 og andre runde i februar 2022. Totalt er det fem ferdige møteforslag som dere kan bruke gjennom våren for å forberede dere til Gnist.

Du kan fremdeles gjennomføre disse aktivitetene helt frem til leiren starter.

Se forhåndsoppgavene del 1 her og forhåndsoppgaver delt 2 her.


Førstehjelp

Gruppene er selv ansvarlige for å ha grunnleggende førstehjelpsutstyr tilgjengelig på gruppeområdet. Hver patrulje som skal på haik må også ha med førstehjelpsutstyr.

Førstehjelpsutstyret skal kunne behandle og håndtere små skader internt i egen gruppe og bør inneholde plaster, enkeltmanspakker, bandasjer, kompress, isposer, plastertape, sportstape og det gruppa ellers pleier å medbringe. Det er også en fordel om gruppene har med seg Paracet og/eller Ibux til hodepine, feber eller menstruasjonssmerter i egen gruppe.

Merk førstehjelpsutstyret med en plakat i minimum A4. Du kan laste ned og printe plakat for merking av førstehjelpsutstyr her (side 1).

Tips

Gass: Oppbevaring

All gass skal opbevares i kjøkkenteltet eller i eget utstyrstelt. Gassen skal ikke under noen omstendigheter oppbevares i telt hvor noen sover. Gass skal oppbevares i skyggen og bør stå så kaldt som mulig.

Merking

Teltet gassen oppbevares i skal merkes tydelig med symbolet for gass og teksten "GASS" på minimum A4-størrelse. Dersom utstyret oppbevares inni skap eller kasse skal også denne merkes. Du kan laste ned og printe plakat for merking av gass her (side 3).

Merkingen bør lamineres.

Globalmarked

På globaldagen oppfordrer vi hver gruppe til å delta med en aktivitet eller en bod til globalmarkedet. Speiderne har mulighet til å kjøpe globalpenger som de kan bruke på aktivitetene og i bodene.

I løpet av torsdag 7. juli kan en leder fra hver gruppe hente en konvolutt med globalpenger i globalteltet. Konvolutten inneholder to globalpenger til hver speider og leder i gruppa. Den samme konvolutten skal brukes til å samle inn globalpenger på standen til gruppa. Etter globalmarkedet skal gruppa telle over hvor mange globalpenger de har fått inn, notere tallet på konvolutten, og levere den inn igjen.

Utover de globalpengene som blir delt ut til gruppa, har deltakerne mulighet til å kjøpe flere globalpenger for 10 kr stykket

Globalløp: Registrer sponsorer

Under globalløpet løper speidere, lederne og de som vil, til inntekt for Globalaksjonen. Alle som løper samler sponsorer i forkant av løpet ,og sponsorene kan sponse med rundebeløp eller et fast beløp. Her kan dere registrere deltakere og sponsorer fram til globalløpet.

Det er kjempekult om gruppa eller enkeltspeidere løper med kostymer! Det kan for eksempel være karakterer fra filmer, dyr eller å male kule tekster på t-skjorter. Det kan også være gøy å "løpe" på alternative måter, for eksempel ved hjelp av trillebår, å gå baklengs, stupe kråke eller noe helt annet. Det vil bli delt ut premier blant de som deltar. Hovedpremien for den personen som samler inn mest penger i løpet av globalløpet er en tur til Tanzania, og å besøke KM Global sine prosjekter der.

De som har registrert seg for globalløp kan hente startnummeret sitt i globalteltet på fredag før løpet klokka 15.00. Startnummeret skal dere ha på ved start, og for hver fullførte runde får dere et tusjmerke på nummeret. Etter endt løp teller hver deltaker opp antall streker på sitt nummer, og registrerer antall runder på internett via samme lenke som sponsorregistrering.

De som skal løpe må være klare ved scenen klokka 15.00. Løpet varer i en halvtime, og rundene er omtrent 500 meter lange. Vi oppfordrer alle til å være med, enten som deltaker eller som publikum, enten du er deltaker på leiren eller ikke. Dette blir en super siste dag på landsleiren!

Haikeinfo til ledere

Målet med haik er å skape en følelse av mestring, og at speiderne skal få lyst til å gå på flere turer. Vi har lagt opp mange ulike haikeruter og vil tilrettelegge for at flest mulig skal kunne delta på haik.

Det blir møte for delegasjonslederne i forbindelse med morgenmøtet dagen før haiken. Her får troppslederne viktig informasjon i tillegg til at de får med seg en haikepakke til patruljene. Haikepakken inneholder blant annet kart over den haikeruta patruljene skal gå. Hver haik vil gå innom et sjekkpunkt hvor patruljene skal melde ankomst. Haikeruta vil være i den kategorien delegasjonsleder har valgt før leiren. Noen patruljer går på haik tirsdag og kommer tilbake onsdag, mens andre patruljer går på haik på onsdag og kommer tilbake til leiren på torsdag. Målet er at alle speiderne skal få mulighet til å gå på haik og at alle kommer tilbake til leiren med gode turminner!

Forberedelser til haik

Før haiken skal patruljefører og assistent i hver patrulje installere appen "Hjelp 113". Det er bare patruljefører og assistent som skal ha med seg mobil på haiken, og denne appen gjør det enklere å finne patruljen om noe skulle skje. Det kan være lurt å installere appen på et speidermøte og snakke om hvordan den skal brukes.

Speiderne bør ha basiskunnskaper i å lese kart før haiken. Patruljefører og assistent bør i tillegg kunne navigere ved bruk av kompass. Dette er spesielt viktig for de patruljene som skal gå utfordrende haik eller "Patrulje på villspor". Her finner du informasjon og aktiviteter knyttet til bruk av kart og kompass.

Vi anbefaler at hver speidergruppe arrangerer en tur hvor speiderne får prøvd seg på å navigere ved hjelp av kart og kompass. Finn eksempler på gode overnattingssteder og øv på å pakke sekk til haik.

Her finner dere flere aktiviteter som kan forberede patruljene til haik på Gnist.

Beskrivelse av vanskelighetsgrader

Tilrettelagt: Skal gjøre haiken mulig for alle som vil delta! Haikerute og lengde blir avgjort i samarbeid med gruppeleder og avhenger av tilretteleggingsbehov. Her er mulighetene mange, så ikke nøl med å melde på.

Lett: 8 - 12 km på godt merket sti hele turen. 50 - 300 meter stigning og lett terreng i skog og fjell.

Middels: 8 - 12 km på merket sti hele ruten. 150 - 500 meter stigning i delvis ulendt skogs- og fjellterreng.

Utfordrende: 10 - 15 km på delvis merket sti. 400 - 700 meter stigning i en del utfordrende fjellterreng.

Patrulje på villspor: På denne haiken blir patruljen kjørt til et hemmelig startpunkt med bind for øynene. Herfra skal patruljen selv finne ut hvor de er basert på det utleverte kartet og kompass. Patruljen skal på egenhånd ta seg fram til leiren innen angitt tidspunkt dagen etter. Patruljer som velger denne haiken bør være turvante og må mestre krysspeiling.

I aktivitetsbanken står det forklart hvordan man krysspeiler.

Pakkeliste til haik

Før speiderne drar på haik skal de pakke om utstyret sitt sånn at de bare bærer med seg det de trenger for å være et døgn på haik. Resten skal ligge igjen i leiren. Pakkelisten er veiledende. Se pakkelisten for haik her.


Helseskjema

Alle deltakere må fylle ut helseopplysningsskjema i forkant av leiren. Det gjelder også ledere. Skjemaet skal fylles ut på papir og oppbevares i lukket konvolutt hos gruppa, gjemt for andre. Helseopplysningsskjemaet skal tas med dersom dere trenger behandling på sykestua. Du finner helseskjemaet her.

NB: Dokumentet kan ikke redigeres. Trykk på [Fil] - [Lag en kopi] for å redigere dokumentet. Dette krever at du er logget inn på en Google- eller Gmail-konto. Har du ikke en Google- eller Gmail-konto må du trykke på [Last ned] - Velg [Microsoft Word (.docx)]. Filen vil da lagres lokal på din egen PC.

Hjemmekontor på leir

Det er mulig å ha hjemmekontor inne på Forsand skole for de som har behov for å jobbe litt i løpet av leiren. De som vil benytte seg av dette må selv stå for internett. Eventuelle telefonsamtaler må tas på utsiden av bygget for å sikre arbeidsro.


Bestill tid til hjemmekontor på gnist.tekniskbestilling@kmspeider.no. Skriv "Hjemmekontor" i emnefeltet og legg ved hvor mange timer og/eller hvilke dager du ønsker hjemmekontor.


Det er begrenset plass, og første mann til mølla gjelder.

Hund

For å unngå konflikter og uønskede hendelser ber vi om at hund, katt og andre typer kjæledyr blir hjemme mens du er på leir. Dette gjelder også for besøkende på leiren.

Unntaket er for personer som har behov for service- og førerhund. Hunden må holdes i bånd, og ledsager må kunne fremvise skriftlig dokumentasjon på behov for service- og/eller førerhund.

Hunder som skal være med på leiren må forhåndsregistreres ved å sende mail til gnist.hms@kmspeider.no.

Håndhygiene

Gruppa må ha gode rutiner for håndhygiene under leiren, særlig i forbindelse med matlaging. Håndsprit alene er ikke godkjent. Dere må også vaske hendende i vann. Før matlaging skal hendene vaskes i varmt såpevann og skylles. Etter håndvask skal hendene desinfiseres med håndsprit. Dere må ha med utstyr til dette.

Ledere bør oppfordre speiderne til å gjennomføre grundig håndvask etter toalettbesøk, aktiviteter og før måltider.

Kokeapparat

Av sikkerhetsmessige grunner er det kun tillatt å bruke kokeapparat som går på gass. Rødsprit er IKKE tillatt.

Sørg for at alle som skal bruke kokeapparatet og ha ansvar for det, har god kunnskap til sikkerhetsfunksjoner og egenskaper.

Les mer om matlaging her.

Leirinndeling

Fordeling haikedager

Leiren er delt inn i to, Brennesle og Ildtopp. Brennesle skal på haik fra tirsdag 5. juli til onsdag 6. juli, og Ildtopp skal på haik fra onsdag 6. juli til torsdag 7. juli.


Brennesle

  • Asker og Bærum KFUK-KFUM-speidere

  • Bjørgvin KFUK-KFUM-speidere

  • Buskerud KFUK-KFUM-speidere

  • Haugaland KFUK-KFUM-speidere

  • Innlandet KFUK-KFUM-speidere

  • Nord-Hålogaland KFUK-KFUM-speidere

  • Nordmøre og Romsdal KFUK-KFUM-speidere

  • Nordre Nordland KFUK-KFUM-speidere

  • Oslo KFUK-KFUM-speidere

  • Telemark KFUK-KFUM-speidere

  • Vestfold KFUK-KFUM-speidere

  • Østfold KFUK-KFUM-speidere

  • Internasjonale grupper - resten

  • Hålogaland (NSF), Østre Østfold (NSF), Ryvarden (NSF)


Ildtopp

  • Agder KFUK-KFUM-speidere

  • Rogaland KFUK-KFUM-speidere

  • Romerike KFUK-KFUM-speidere

  • Sogn og Fjordane KFUK-KFUM-speidere

  • Sunnmøre KFUK-KFUM-speidere

  • Trøndelag KFUK-KFUM-speidere

  • Norges speiderforbund - resten

Leir- og gruppeområder

Bakken på leirområdet er ganske flatt og dekket med 10 - 30 cm torv med sand under. Leirområdet ligger i en dal som kan bli svært varm ved høye temperaturer og lite vind. Forbered gjerne speiderne på å søke skygge, drikke nok vann og få i seg nok salt dersom vi får strålende sommervær. Leiren disponerer Forsand skole, deler av Forsand IL Bygg, deler av Forsand kulturhus og langhuset på Landa Park. Bygningene er forbeholdt stab og er ikke åpent for leirdeltakere med unntak av lederdusj. Det er flere områder rundt leirområde dere kan bruke. Bruk gang og sykkelsti der det er mulig å finne.

Områder speiderne kan bruke

  • Skolegården. Det er lov å leke og ha annen aktivitet i skolegården frem til klokka 21.00, etter dette er det stillesone.

  • Hogstfelt. Ved leirområdet er det hogstfeltet dere kan bruke på eget ansvar.

  • Morenerygg mot Haukalivannet. Det er en morenerygg mot Haukalivannet som kan brukes som friområde og aktivitetsområde for leirens deltakere.

Det er ikke tillatt med aggregat på gruppeområdet.

Mobil

Vi oppfordrer til så lite bruk av mobil som mulig, det er likevel nødvendig med mobil til noen aktiviteter, for eksempel stravategning, for å registrere sponsorer til globalløp, og patruljefører og patruljeassistent må ha mobil under haik.

For ledere er det også fint å kunne sjekke nettsidene for den nyeste informasjonen under leir og ha mobilen tilgjengelig i tilfelle vi sender viktig informasjon per sms.

Les om lademuligheter under Fasiliteter og tilbud under leiren.

Oppvask

Det er viktig å vaske opp etter måltider for å unngå smitte fra uønskede bakterier. Dersom dere vasker opp riktig, reduserer dere faren for smitte betraktelig.

Oppvasken skal bestå av oppvaskvann og skyllevann. Vi anbefaler oppvaskbaljer som rommer en god del vann for å redusere behovet for å bytte vann, og for enklere å kunne vaske store gjenstander.

  • Oppvaskvannet skal inneholde såpe og skal byttes ut når det begynner å bli skittent.

  • Skyllevannet skal holde minimum 60 grader. Det skal byttes når det begynner å bli skittent.

  • Hvis du ikke kan se bunnen i baljen er det på tide å bytte vann.

  • Vask alltid det som er renest først, for eksempel kopper, mugger og bestikk, og det som er mest skittent, som tallerkener og kjeler, til slutt.

  • Oppvaskhåndklærne skal kun brukes til ren oppvask og skal holdes rene under leiren.

Anbefalt utstyr

  • 1x stor vaskebalje, for eksempel Gildekasse eller lignende størrelse

  • 1x stor vaskebalje til skyllevann i samme størrelse som til oppvask.

  • 2 x oppvaskkoster

  • 2x par med oppvaskhansker

  • 4x oppvaskhåndklær for å kunne bytte underveis

  • Stålull

  • Oppvasksåpe, for eksempel zalo

  • Rikelig med tørkepapir

Ordensregler

  • Det skal være ro i leiren mellom rosignal klokka 22.30 og revelje klokka 7.30.

  • Deltakere må ikke forlate leirområdet uten godkjenning fra leder.

  • All bruk av rusmidler er forbudt for alle som er på leir, det gjelder både på og utenfor leirområdet i leirperioden.

  • Røyking er kun tillatt på en egen røykeplass for de over 18 år. Det er ikke tillatt å røyke på leirområdet. Dette gjelder både deltakere og gjester.

  • Flere av naboene til leirområdet har gårdsbruk og flere dyr på beite. Det er ikke lov å forstyrre dyrene eller oppbevare seg på naboenes områder.

Programendringer

Endringer i programmet vil bli lagt ut på gnist2022.no fortløpende. Ledere bør derfor sjekke nettsiden før aktiviteter. Du kan se ukeprogrammet under program.

Raier

Det er flere raiehauger på leirområdet. Finn den som er nærmest gruppeområdet deres og hent kun det antallet reier dere har bestillt.

Røykeplass

Vi jobber med å få på plass eget område for røyking utenfor leir. Ved behov for røykeplass, spør på servicetorget hvor denne er når dere ankommer leiren.

Sikkerhet

Førstehjelp

Les mer under Førstehjelp.

Brannsikkerhet

Det er viktig at alle leder er med kjent med de brannhindrende tiltak vi har gjort på leiren. Sikkerhetsreglene kommer. Speidergruppa må ha med seg ett brannteppe, to 10-liters bøtter og to 6 kg pulverapparat. Det ene pulverapparatet skal stå ved inngangen til gruppas leirområde og det andre skal stå ved kokeplassen. Brannslukkingsapparatene og brannteppet skal merkes godt med symboler i minimum A4-størrelse. Du kan laste ned og printe plakat for merking av brannutstyr her (side 2).

Les mer under Brannslukking.
Les mer underGass: Oppbevaring.

Bading

Det er to badeplasser i nærheten av leirområdet. Ved bading er det enhetsleder sitt ansvar å sørge for at dere har godkjente badevakter. Badevaktene må være over 18 år, svømmedyktig og kjenne til metoder for livredning.

Kjøring

Det er kun personbiler med henger og mindre varebiler som kan kjøre opp til leirområdet for av- og pålessing fra gang- og sykkelveien.

Under leiruken vil det bare være tillatt med kjøring i forbindelse med leirdriften.

Søppel

Søppelhåndtering i gruppa

Dere må ha med poser og søppelstativ/-kasser som for eksempel bøtte med lokk til søppelsortering på gruppeområdet. Ved matutlevering vil dere få poser til matavfall. På leiren vil vi sortere papp og papir, restavfall, matavfall og farlig avfall som batterier. Søppel leveres til en av miljøstasjonene på leiren. Endelig plan for søppelhåndtering får dere på leiren.

Pant

Pant leveres inn på egne panteområder på leirområdet.

Telt og teltavstand

  • Det skal være minimum 1 meter mellom hvert telt innad på gruppeområdet.

  • Det skal være minimum 1,5 meter mellom telt på gruppeområdet deres og grensen til naboens område. Det vil si minimum 3 meter avstand mellom deres og naboens telt.

  • Dersom teltet har ovn, skal det være minimum 3 meter avstand til naboteltene.

  • Det skal være minimum 4 meter mellom campingvogner/bobiler i familiecampen.

  • Det skal være minimum 3 meter avstand mellom kokeplass/bål og telt.

Tilrettelegging

Alle skal kunne dra på leir og vi ønsker derfor å tilrettelegge for alle. Underveis på leiren kan dere ta kontakt med servicetorget som sammen med tilretteleggingskomiteen kan hjelpe speidere og ledere med spørsmål om tilrettelegging, eller hvis det oppstår noen akutte behov. Meld inn behov i forkant av leir til gnist.tilrettelegging@kmspeider.no.

Toaletter

Vi setter opp festivaldoer flere steder på leirområdet. Ved hvert toalettpunkt er det 20 toaletter: 6 jentetoalett, 6 guttetoalett og 8 uniseks-toalett. Det er kun bæsj, tiss og toalettpapir som skal i do. Annet avfall, inkludert sanitærartikler og våtservietter skal kastes i avfallsbøtter.

Det er håndvask utenfor doene, og alle skal vaske hendende etter toalettbesøk. Toalettene blir tømt og rengjort daglig, og bli stengt mens dette pågår. Hvis dere har speidere som ikke er vant til å bruke festivaldoer, anbefaler vi at dere snakker litt om hvordan de fungerer, blant annet om lukt, lyd og lys.

Trafikksikkerhet

  • Bruk gang- og sykkelsti der dette er, når dere ferdes langs veien. Hold dere i veikanten der det ikke finnes gang- og sykkelsti.

  • Ta gjerne med sykkel, men vi ønsker at el-sparkesykkel, segway og lignende elektriske fremkomstmiddel blir igjen hjemme.

Transport

Les all informasjon om avreise, parkering, busstransport og henting av utstyr her.

Parkering for besøkende

Vi oppfordrer besøkende til å samkjøre. Vi har begrenset med parkeringsplasser. Bruk vestre parkeringsplass og ytre parkeringsplass ved kulturhuset. Følg anvisninger fra parkeringsvaktene.

Parkering ved Forsand skule

Ved skolen er det kun parkering for stab og HC og andre etter søknad. Parkeringstillatelser tildeles av teknisk og logistikk. Det er ingen parkering i, eller rett ved leir, med unntak av familiecampingen for biler med campingvogn og bobiler.

Området ved leiren er smalt og med få muligheter for å snu. Det er viktig at de som skal levere og laste utstyr ved ankomst og avreise følger anvisninger og ikke lager egne kjøreruter. Det er kun personbiler med henger og mindre varebiler som kan kjøre opp til leirområdet for lossing og lasting. Kjøring opp til leirområdet i leiruken må unngås grunnet sikkerhet for leirdeltakerne og naboer.

Elbil

Det finnes ladestasjoner for elbil i nærheten av leiren. Den nærmeste ladestasjonen er på Jørpeland, 15 minutter kjøring fra leiren.

Utstyr

Her kommer det informasjon om personlige pakkelister og hvilket utstyr gruppa må ha med seg på leiren.

Aktivitetsutstyr

Noe av materialet til aktiviteten må gruppen ha med selv:

  • To presenninger på cirka 3 x 5 meter.

  • Ferdig laget seilfly per patrulje. Se hvordan dere kan lage seilfly her. Lager dere ikke fly på forhånd kan dere lage det på leiren med utdelt materiale.

  • Patruljene må ha hver sin oppladet mobil med mobildata til mandagens aktivitet.

  • Alle speidere må ha med skrivesaker og kompass.

  • Eventuelt utstyr dere trenger til Globaldagen, både til markedet og hvis dere vil gjøre noe kreativt på globalløpet.

Det kan komme mer utstyr gruppen må ha med selv.

Brannutstyr

Hver gruppe må ha med seg minst to 6-kilos brannslukkingsapparat, minimum ett brannteppe og to 10-liters vannbøtter. Disse skal være lett tilgjengelig på gruppeområdet.

Brannslukkingsapparatene og brannteppet skal merkes godt med symboler i minimum A4-størrelse. Les mer om brannsikkerhet under brannslukking. Du kan laste ned og printe plakat for merking av brannutstyr her (side 2).

Frakting av utstyr

Containere med utstyr kan leveres i perioden 28. juni–1. juli. Containerne lagres ved skolen og dere må selv frakte utstyret til gruppeområdet. Containere må være hentet fra området senest 14. juli. Skal dere sende container må dere sende en e-post til gnist.tekniskbestilling@kmspeider.no.

For annen frakt av utstyr se under transport.

Førstehjelp

Hver gruppe må ha med nok førstehjelpsutstyr til en uke. Gruppene er selv ansvarlige for å behandle enkle kuttskader og sår. Vi anbefaler at gruppene kjøper ekstra plaster i forkant av leiren. I tillegg må gruppene ha med seg et førstehjelpssett beregnet for friluftsliv til hver patrulje som skal på haik. Les mer under førstehjelp.

Du kan laste ned og printe plakat for merking av førstehjelpsutstyr her (side 1).

Ladekasse

Det er mulig for speidergruppene å levere mobiler og powerbanker til lading i en egen ladecontainer i en ladekasse. Dere bør derfor ha med en ladekasse med skjøteledninger som kan leveres inn til lading. Mange lager denne i en plasteske.

Matlaging

Gruppen må ha med kokeapparat med gassbluss til å tilberede varme måltider og til å varme opp vaskevann med. På grunn av usikkerhet rundt brannfare ved leirstart skal all matlaging skje på kokeapparat med gassbluss. Les mer om oppbevaring av gass under Gass: Oppbevaring.

Du kan laste ned og printe plakat for merking av gassapparat her (side 3).

Møbler

Mange har med seg møbler som for eksempel sofa på leir. Disse møblene vil bli registrert og speidergruppen har selv ansvar for å fjerne de fra leirområde ved leirens slutt.

Sykkel

Det er mulig å ha med sykkel til leirområdet. Det er ikke lov til å ha med elsykler og andre små elkjøretøy da leiren ikke har kapasitet til å lade batterier. Dersom du har behov for elsykkel eller lignende må det meldes på e-post til gnist.tekniskbestilling@kmspeider.no.

Søppel

Dere må ha med utstyr for å kunne sortere søppel, noen grupper har med bøtter med lokk til avfall, andre bygger stativ og har med poser. Les mer om avfall på leiren og hvordan det håndteres under søppel.

Tralle

Vi anbefaler at dere har med en tralle til frakting av utstyr, mat og vann.

Utsjekk - Vennligst fyll ut skjema

Avreiseskjema

Vi ber dere fylle ut skjemaet for å kartlegge avreise fra Gnist 2022. Mer informasjon kommer på ledermøte kl. 14, hvor dere også kan stille spørsmål. https://bit.ly/3OQv6HH

Ved avreise fra landsleir Gnist Forsand 2022 skal gruppa sørge for at området ser bra ut:

  • Grøfter og fettfeller skal fylles igjen.

  • Grøfter som er del av et større dreneringssystem (flere områder) kan stå igjen.

  • Gruppene kan melde til teknisk vakttelefon på 944 52 930 når de er klare for inspeksjon av området. Teknisk skal kontrollere området når det er tømt.

  • Deretter sjekker dere ut hos servicetorget.

Avreisetidspunkt for fellestransport til Stavanger lufthavn og Stavanger togstasjon/bussterminal.

Bussene går fra rundkjøringen utenfor kulturhuset og skolen.
Reisetid Forsand - Stavanger togstasjon/bussterminal: 60 minutter
Reisetid Forsand - Stavanger lufthavn: 90 minutter

Lørdag 9.juli
Kl. 04.00: Stavanger lufthavn
Kl. 07.00: Stavanger togstasjon/bussterminal og Stavanger lufthavn
Kl. 09.00: Stavanger togstasjon/bussterminal og Stavanger lufthavn
Kl. 11.00: Stavanger togstasjon/bussterminal og Stavanger lufthavn
Kl. 12.45: Stavanger togstasjon/bussterminal og Stavanger lufthavn

Vann

Det vil være vannposter fordelt rundt på leiren. Vannpostene er delt i to:

  • Drikkevann: Her hentes kun drikkevann i egne vanndunker. Hygiene på leir er viktig og det derfor ikke lov til å pusse tenner eller vaske hender og utstyr her.

  • Håndvask: Her kan dere vaske hender etter et toalettbesøk.

Vi oppfordrer dere til å hente vann for neste dag på kvelden. Det er nok vann til alle, men ikke nok til å sløse og søke med. Husk å skru av vannet etter håndvask og fylling av vanndunker.

Vanntilførselen i leiren vil bli stengt ved eventuell brann for å lede vanntrykk til område med behov for vann til slukking.

Ved og hunved

Gruppene har mulighet til å hente hunved til bålfyring og leirbål under leiren. Unngå store bål, siden det er noe begrenset tilgang på ved.

Hent kun den veden du trenger. Store mellomlager med hunved på gruppeområdet må legges tilbake.

Økonomisk støtte

Vi ønsker å tilby alle mulighet til å delta på landsleir, uten at økonomi skal være et hinder. Gjennom vårt deltaker- og utstyrsfond kan speidere og søke om støtte til å dekke deltakeravgiften og nødvendig utstyr for å delta på Gnist 2022.


KFUK-KFUM-speideren tilbyr støtte til deltakelse på kurs og arrangementer gjennom vårt deltakerfond. Økonomien skal ikke være til hinder for å delta på våre aktiviteter. Er du 26 år eller yngre kan du, dine foresatte eller din leder sende søknad om støtte.


Du kan søke om følgende type støtte

  1. Deltakelse. Vi støtter hele eller deler av deltakeravgiften på Gnist 2022. Skriv inn ønsket støttebeløp i søknaden. Les mer om Deltakerfondet og send inn en søknad her.

  2. Utstyr. Vi støtter innkjøp av utstyr i forbindelse med Gnist 2022. Dette kan for eksempel være et liggeunderlag, en tursekk eller en sovepose. Skriv inn hvilket utstyr du ønsker å søke støtte til. Les mer om Utstyrsfondet og send inn en søknad her.



Søknaden sender du inn via skjemaet på sidene til Deltakerfond eller Utstyrsfondet. Har du spørsmål kan du ta kontakt med oss på e-post til post@kmspeider.no. Søknadene behandles fortløpende. Støtte utbetales til gruppen der speideren er medlem og håndteres videre av gruppeleder.


Utviklet med støtte fra Den norske kirke - Kirkerådet

Det kan være gøy å dele leirplanene med lokalavisa. Derfor har vi laget en pressepakke dere kan bruke før leiren.